Norwegian – Konkurs eller en god deal?

Af Laust Larsen - 26.09.2020

Fredag d. 25 september ramte Norwegian Air Shuttle (NAS) deres absolut lavpunkt. Nemlig 0,8 (NOK). Norwegian er et selskab, der har oplevet storhedstider, men samtidig også har oplevet store nederlag. Deres højeste kurs var 220 (NOK) i 2016. Sidenhen har aktien generelt kun haft en kedelig tendens. Nedad. At et selskab som Norwegian kan gå fra en kurs på 220 (NOK) til 0,8 (NOK) på 4 år, er helt vildt.

Covid-19’s skub til Norwegian

I starten af 2020 lå Norwegians kurs på 40,94 (NOK), som dengang sammenlignet med 2016 var meget lavt. Da Covid-19 for alvor fik taget fat her i vesten i slut februar tog aktien sig en voldsom tur nedad. På knap en måned gik aktien fra 36,05 (NOK) d. 21 februar til den daværende laveste lukkekurs nogensinde på 7,092 (NOK) d. 16 marts.
(Artiklen forsætter under billedet.)

Screenshot af Norwegians udvikling i starten af Covid-19 i Norden.
Kilde: Borsen.dk

Uvisheden om fly- og turistbranchen satte sit præg på det norske flyseleskabs aktie. Herefter hoppede aktien lidt op og ned indtil den igen kun har haft en kedelig tendens. D. 4 maj blev en redningsplan for Norwegian godkendt af deres investorer. Denne plan indeholdte at Norwegian fik næsten 6,4 mia. (DKK) (Reuters, 4 maj 2020) gæld konverteret til aktier, samtidig med at få en kapitalindsprøjtning fra Norwegians ejere. Redningsplanen gav Norwegian adgang til statsgaranterede lån på ca. 2 mia. (DKK) og hertil undgå en smertefuld konkurs.

D. 10 august 2020 fik långiverne til Norwegian mulighed for at sælge ud af deres aktiepositioner. Dette drev aktieprisen til en daværende all-time-low på 1,347 (NOK). Dette var en del af redningsplanen, som forekommer som en “lockup-periode”. Denne periode er delt op 3 faser. D. 10 august, 10. oktober og 10. december. Dvs. at der kun er 2 af disse perioder tilbage.

På udkig efter mere kapital

Norwegian er igen på udkig efter mere kapital. Efter at deres passager volume er faldet med 91% er dette en nødvendighed. I følge det norske flyselskab vil de kun flyve med 25-30 af deres fly. Imens over 100 fly stadig vil holde på landjorden. Dette er nødvendigt, hvis Norwegian skal undgå at løbe tør for kapital ved april 2021. Nogle af måderne som Norwegian ville kunne skaffe kapital er ved salg af fly, konversion af mere gæld til aktier eller fra ejere og den norske stat.

En spændende rejse

For mig personligt er Norwegian en helt vildt spændende aktie, som har været på en endnu vildere rejse. Jeg har under hele Coronakrisen fulgt med og den 4. maj valgte jeg at foretage min første investering i Norwegian, da redningsplanen blev vedtaget. Jeg kom dog ind på en uheldig pris på ca. 7 (NOK) og jeg blev lidt for hypet omkring aktien. Hurtigt faldt den ned på de 4 – 4,5 (NOK) igen og jeg følte mig som en komplet torsk. Det er jo heldigvis tilladt at lave fejl og jeg havde ikke investeret mere end jeg kunne tåle at miste. Det skal lige nævnes at Norwegian for mig er en klar høj-risiko aktie og man bør ikke investere mere end man kan undvære.

Over månederne efter mit første køb fastlagde jeg en ny købskurs, som jeg var tryk ved at købe til og det gjorde jeg så d. 3 september, hvor kursen havde nået en på 1,035 (NOK). Denne kurs var jeg, og er stadig, godt tilfreds med, da jeg føler at det er en helt fair pris for den situation Norwegian er i. Lige nu venter jeg med at købe mere, men har fastlagt en ny købekurs på 0,35 (NOK).

Konklusion

Alt i alt er Norwegian en helt vildt spændende aktie og de har haft noget af en rejse, må man nok sige. Jeg glæder mig til at se hvad fremtiden bringer for selskabet og om det muligt for dem at sikre endnu en omgang finansiering, så det er muligt for dem at klare sig længere end til april 2021. Det må tiden vise, men det er i hvert fald en spændende tid vi går i møde.

Kildeliste:


(Affiliate-reklame fra kryptovaluta børsen Zappex)

Ingen svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *